Bericht historie
29
19:30 uur, ds. W. VisscherMrt
31
09:30 uur, ds. W. VisscherMrt
31
16:30 uur, ds. W. VisscherMrt
Geen nieuwsberichten beschikbaar
Van de predikant
Voor alle aankondigingen op deze pagina geldt uiteraard Deo Volente, zo God het wil.
« 1 2 3 4 5 ... 32 » |
10 april 2020 - Dienst op zondagmiddag 12 april 2020
Dienst op zondagmiddag 12 april 2020 (Eerste Paasdag)In deze dienst staan we weer stil bij het Paasevangelie. We gaan stilstaan bij het gegeven dat de Heere aan zijn kinderen is verschenen. Het is overigens een boeiende vraag waar de Heere in de tijd tot de hemelvaart is geweest. Het antwoord is niet moeilijk. Hij verbleef in de hemelse heerlijkheid maar kwam vandaaruit regelmatig naar Zijn kinderen. Na de hemelvaart is de Heere ook nog een enkele keer op aarde gezien. Saulus heeft de Heere gezien (Hand. 9). Ook Johannes op Patmos heeft de Heere gezien. En ook Stefanus. Daarna is de Heere niet meer op de aarde geweest. Met de jongste dag zal Hij door allen worden gezien.
Voor de hemelvaart is de Heere enkele keren aan Zijn discipelen verschenen. Dit heeft de Heere gedaan om de waarheid van Zijn opstanding te onderstrepen. Ook heeft de Heere dit gedaan om Zijn discipelen nog enkele dingen te leren. We weten dat de Heere echt is opgestaan omdat Hij aan mensen is verschenen. Bedenk trouwens dat de Heere alleen aan mensen is verschenen die in Hem zijn gaan geloven. Wie de levende Christus heeft gezien komt tot geloof in Hem.
We willen deze dienst stilstaan bij de verschijning van de Heere aan Maria Magdalena. Maria is de eerste vrouw aan wie de Heere is verschenen. We vinden deze verschijning in Joh. 20:11-18. We letten op de verschijning aan Maria Magdalena. We letten op drie punten:
1. aan wie Jezus verschijnt, vers 11-15
2. hoe Jezus verschijnt, vers 16-17
3. wat Jezus werkt, vers 18.
Liturgie
119:29/2:7/132:5,6,7/135:3/138:3
Joh. 20:1-18
NGB art 27
10 april 2020 - Dienst op maandag 13 april 2020. Tweede paasdag.
Dienst op maandag 13 april 2020, tweede paasdag.In deze dienst hebben we een nalezing op het paasfeest. Gods heil krijgt in de heilsfeiten gestalte. We geloven niet in kunstig verdichte fabelen. De dingen waarin we geloven zijn voluit waar.
Het paasevangelie komen we overal in de Bijbel tegen. Het is de boodschap dat er door de dood leven komt. Dat leven wordt door God Zelf gewekt en onderhouden. Christus is de grote inhoud van het leven. Hij is het ware Leven.
De apostelen hebben met grote kracht de opstanding van Christus gepreekt. Het begint al onmiddellijk op de pinksterdag. Dan laat Petrus het Paasevangelie horen. En zondaren komen tot bekering.
We staan deze dienst stil bij het Paasevangelie zoals dat door de apostel Paulus is gepreekt en overdacht. Onze tekst is te vinden in 2 Tim. 2:8. Daar zegt Paulus tegen Timotheüs dat hij de opstanding van Christus in gedachtenis moet houden. We beluisteren in deze tekst het Evangelie van de levende Zaligmaker. We letten op drie gedachten.
1. de noodzaak van dit Evangelie.
2. de inhoud van dit Evangelie.
3. het gedenken van dit Evangelie.
Liturgie.
27:3/48:6/16:4,5,6/31:16/34:2
2 Tim. 2:1-13
Belijdenis van Nicéa.
9 april 2020 - Dienst op Goede Vrijdag 2020
Dienst voor vrijdag 10 april 2020 (Goede vrijdag)In deze dienst staan we stil bij het sterven van de Heere Jezus. Het sterven van Christus was nodig omdat er voor de zonde betaald moet worden. De zonde stelt ons schuldig voor God. De schuld moet worden weggenomen en daarvoor is de Heere aan het kruis gestorven. Zijn offer is het betaalmiddel voor de zonde. Ieder die door het geloof aan Christus verbonden is, die is behouden. Ieder die Christus verwerpt en niet in Hem gelooft, die gaat verloren. Dat is de duidelijke en heldere leer van de Schrift.
Het is de roeping van de kerk om de boodschap van de gekomen Christus overal bekend te maken. Mensen moeten horen van de gewilligheid en noodzakelijkheid van deze Heiland. Mensen moeten ook gewezen worden op de noodzaak van het ware geloof. Die in de Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven. Laten we deze duidelijke zaken in de Bijbel niet vergeten. De Heilige Geest is de goddelijke Persoon die het geloof schenkt. De gelovigen beoefenen het ware geloof. Keer op keer wordt dat in de Bijbel duidelijk. Abram ging heen naar Kanaän, nadat de Heere hem geroepen heeft. Zo ook werkt de Heere vandaag. Geloven en gehoorzamen zijn twee kanten van dezelfde zaak.
Het gaat dus om de Persoon van Christus en wat Hij heeft gedaan. Op Golgotha gaf de Heere zijn leven. Gewillig wilde de Heere sterven, opdat Gods naam verheerlijkt zou worden, opdat het Evangelie zou klinken en opdat zondige mensen behouden zouden worden. We willen deze dienst stilstaan bij het zesde kruiswoord. Die woord, in het Grieks één woord, luidt: het is volbracht. We vinden die boodschap in Johannes 19 vers 30. Het gaat over de dood van Christus. We letten op drie gedachten:
1. het tijdstip van Zijn dood, we lezen in vers 30 toen…
2. het karakter van Zijn dood, de Heere zegt dat het volbracht is.
3. de waarheid van Zijn dood, de Heere buigt het hoofd en geeft de Geest aan Zijn Vader. Hij is waarlijk gestorven.
Liturgie
85:3/48:6/86:4,6,8/88:4/89:9
Joh. 19: 17-37 vers 30
Belijdenis van Nicéa.
4 april 2020 - dienst op zondag 5 april 2020
Morgenochtend hoopt ouderling Ten Voorde een preek te lezen.
De preek gaat over Joh. 13:1-17
De tekst is vers 10.
Er wordt gezongen: 119:17/40:3,4/25:2/69:13
Morgenmiddag hoopt ouderling Frens een preek te lezen.
De preek gaat over Numeri 21:1-9 (de koperen slang)
Er wordt gezongen: 145:6/61:3 (na 12 art.)/38:21,22/95:4/103:1
28 maart 2020 - Diensten op 29 maart 2020
Dienst voor zondagmorgen 29 maart 2020Zondag hopen we in het kerkgebouw samen te komen met een predikant, enkele ambtsdragers, een organist en de koster. Meer mensen kunnen niet worden toegelaten in verband met de maatregelen tegen het coronavirus. Het is de bedoeling dat zo weinig mogelijke mensen aanwezig zijn. Alleen voor trouw en begrafenisdiensten is een kleine uitzondering gemaakt. Ik heb inmiddels wel begrepen dat vrijwel alle gemeenten zich hieraan houden. Een hele goede zaak.
We mogen samenkomen om Gods Woord te horen, te bidden en christelijke handreiking te doen. Via de giro kunt u uw liefdegaven overmaken. Het gebed vraag ook aandacht. We moeten natuurlijk in de eerste plaats bidden voor de geestelijke noden en zorgen. We reizen naar de eeuwigheid en we zullen eenmaal God ontmoeten. Wet en Evangelie preken is de opdracht van de kerk. Mensen wijzen op zonde en genade. Ook in de gebeden moet dat doorklinken. Daarnaast mogen we natuurlijk ook aan andere zaken denken. Ik noem de volgende zaken omdat verschillende mensen me erop geattendeerd hebben. We hopen te bidden voor:
1. De concrete noden en zorgen. Ook voor de blijde dingen. We denken aan de zieken, huwelijksjubileum, etc. Mocht u er bewaar tegen hebben dat uw naam genoemd wordt (AVG) wilt u dat dan aan mij doorgeven. Via de livestream kunnen heel veel mensen meeluisteren. Vandaar deze oproep.
2. Mensen die werkzaam zijn in de zorg. Op zorgverleners, vooral in de ziekenhuizen, komt heel veel af. We hopen ze te gedenken.
Mensen die ziek zijn, of families waar mensen worstelen met het coronavirus. We hebben begrepen dat dit verschillende families in ons midden raakt.
3. Mensen die geraakt worden door de economische terggang. We denken aan de vele ZZP-ers in onze gemeente. Als opeens een groot deel van de broodwinning wegvalt geeft dat diepe zorg.
4. Mensen die met gezinnen de hele dag thuis zitten. Het vergt heel veel om dag in dag uit met de kinderen in huis te verblijven. Ondertussen moet er ook nog wat aan het schoolwerk worden gedaan en moet er mogelijk vanuit huis worden gewerkt.
5. Onze zendingswerkers. Er zijn in de gemeente vier mensen werkzaam op het zendingsveld. Ook denken we aan de kinderen van de familie De Niet. Ook in andere landen is de coronavirus. En de gezondheidszorg is er vaak niet optimaal.
6. Ouderen en zwakken die meer kwetsbaar zijn voor het virus en daardoor angst bij zich hebben.
7. Mensen die verblijven in een instelling van zorg en vrijwel geen bezoek meer mogen ontvangen.
Zo zijn er heel wat zorgen die aandacht vragen. We hopen het in goede orde op te mogen dragen. Weet dat uw dienaar ook thuis de troon der genade voor de gemeente aanloopt. We hopen dat de Heere de roepstem voor vele wil heiligen aan het hart. Mocht u nog aanvullingen willen doen dan kunt u me via de mail of app wel vinden.
Tenslotte staan we stil bij Gods Woord. We gaan weer verder met de lijdensweg van Christus. Deze keer staan we stil bij Luk. 23:13-25. Dit gedeelte gaat over de overgave van Christus. We letten op drie punten:
1. het gedrag van mensen, we lopen dan na wat mensen in dit gedeelte allemaal doen. We komen Pilatus tegen, de oversten, het volk, en we missen de discipelen. Door alles wat mensen zeggen en doen blijkt schuld en opstand tegen God. Iemand die onschuldig is wordt overgegeven aan de kruisdood.
2. de weg van Jezus. Het gaat allemaal om de Persoon van Christus. Hij wordt beschuldigd, Hij moet lijden, Hij wordt afgewezen, Hij wordt overgegeven. Hij die God en mens in één Persoon is laat dit geschieden. Wat een diepe overgave komt hier openbaar. Hij is het Lam Gods dat de zonde der wereld wegneemt.
3. het doel van God. Deze geschiedenis wordt viermaal in de Bijbel geschreven. Christus voor Pilatus. De mensen willen Jezus doden. Jezus heeft zich over. Maar God heeft ook een doel. Alles wordt door God bestuurd, hoewel God niet de oorsprong is van het kwaad. Toch bereikt God zijn doel. Petrus wijst daarop in de Pinsterpreek (Hand. 2:22-24). Deze tekst geeft uitleg aan de dingen die hier plaatsvinden. Het doel van God is de eer van Zijn Naam, de verheerlijking van Christus en de redding van zondaren door het geloof in Hem.
Liturgie
25:2/22:10,11/31:11/32:4
Luk. 23:1-25
Tekst: vers 13-25
Lezen: 24-25
Dienst voor zondagmiddag 29 maar 2020.
In de middagdienst gaan we verder met de catechismus. We zijn toegekomen aan zondag 14. Deze zondag gaat over de nederige geboorte van Christus. Het gaat dus over de geboorte van de Middelaar. We letten op twee punten:
1. de komst van de Middelaar.
2. de zegen door de Middelaar.
Geve de Heere dat we een gezegende dienst mogen hebben. Voor heel veel mensen thuis, voor enkelen in het kerkgebouw. De Heere is aan tijden en plaatsten niet gebonden. Hij geve Zijn zegen.
Liturgie
89:2/2:7/97:6,7/95:2/90:9
Gal. 4:1-19
NGB art 26
Zondag 14
24 maart 2020 - Preek van Kohlbrugge over de pest
http://www.reveilserie.nl/downloads/Reveilserie%20Preek%20477.pdfBovenstaande preek is gehouden door H. Kohlbrugge op 21 oktober 1849 in verband met een toen heersende pestepidemie.
Er is veel van te leren.
hart groet
wv
21 maart 2020 - Preken op 22-3-2020
Dienst op zondagmorgen 22 maart 2020.Het coronavirus heeft meer en meer gevolgen voor het dagelijkse leven. Mensen worden ziek, ziekenhuizen kunnen niet meer alle mensen helpen, in winkels wordt gehamsterd en op straat is het stil geworden. Ook zijn er allerlei maatregelen genomen om de verspreiding van het virus te voorkomen. Grondregel is dat we een ander op ongeveer 1,5 meter van ons houden. Dat geldt ook voor het samenkomen in de kerk. Onze kerkzaal is redelijk groot dus daar kunnen wel ongeveer 100 mensen in. Daarom hopen we zondag aanstaande op de manier zoals dat elders op de site is gemeld kerk te houden. Via de livestream kunnen anderen meeluisteren en mee samenkomen. Laat ieder zich wel aan de aanwijzingen houden. Het virus is zeer besmettelijk en we staan volgens de deskundigen aan de vooravond van een grote uitbraak in Nederland. Alertheid is dus geboden. Laten we echter vooral niet vergeten de Heere aan te lopen. Bidden is in deze tijden wel heel belangrijk. De Heere heeft ons iets te zeggen, hoewel we ook moeten oppassen om zomaar allerlei duidingen te geven. Misschien moeten we daar later, als het leven weer enigszins zijn normale gang heeft genomen, maar eens diep over nadenken. En ook ons gedrag dan aanpassen aan de dingen die we geleerd hebben.
We komen zondag samen en we luisteren mee om Gods Woord te horen. Sommigen hebben speciale boetepreken gehouden en geschreven. Dat lijkt mij een uitstekende zaak, hoewel ik er zelf de voorkeur aan geef om zoveel mogelijk het normale patroon te volgen. Is het geen wonder en is het geen boodschap dat we in deze omstandigheden nog kunnen samenkomen en thuis kunnen meeluisteren om woorden van God te horen. Op de biddag hebben we gehoord: Heere leer ons bidden. Laten we met dergelijke woorden Gods maar tot onszelf inkeren. Afgelopen zondag hebben we gehoord: Ik heb grotelijks begeerd dit Pascha met u te eten. Hebben we dergelijke woorden onthouden? Hebben we de woorden laten terugkomen in onze gedachten? Hebben we de woorden gebruikt voor onze gebeden? Geloven we eigenlijk nog wel dat het woorden van God zijn voor zondige mensen? Laten we het wonder en de betekenis van de reguliere bediening van Gods Woord niet onderschatten. In alle moeilijkheden gaat het niet om veel, lang of diep. Maar het gaat om waarheid en klaarheid. Als Christus heeft begeerd, wat is dan onze begeerte geweest? Probeer dat eens te overwegen voor u zelf.
We gaan zondag weer stilstaan bij het lijdensevangelie. Het gaat in dat Evangelie om de Persoon van de Heere Jezus. Om Zijn Persoon gaat echt alles. Alles want ons van Hem afhoudt is zonde. Alles wat ons dichter bij Hem brengt is van God. We kunnen over Christus lezen, praten en denken. Dat zijn kostelijke zaken. Maar Paulus wilde Hem kennen (Filip. 3:10). Kennen is hier een ander woord voor daadwerkelijk geloven en op Hem vertrouwen. Wat is dan het lijdensevangelie een diepe en heerlijke boodschap. Daar komt God met een Zaligmaker voor goddeloze mensen. Ach, laat toch niemand denken dat er bij Christus voor hem of haar geen plaats is. Hij heeft menigmaal zondige mensen bijeen willen vergaderen (Luk 13:34), maar zij hebben niet gewild. De Heere echter was volkomen bereid om welke zondaar ook te ontvangen en te behouden. Daarvoor kwam Hij naar deze verloren wereld. Daarvoor heeft Hij geleden, gestorven en opgestaan.
We willen stilstaan bij de worsteling van de Heere Jezus in Gethsémané. We vinden dit beschreven in Luk. 22:39-46. Ook in Matt. 26:36-46 en Mark. 14:32-42 wordt deze gebeurtenis gemeld. Lukas is wat korter dan de andere evangelisten. En let eens op alle verzen die Lukas beschrijft. In elk vers is Jezus het onderwerp. Hij gaat uit, vers 39, Hij spoort Zijn discipelen aan tot bidden, vers 40, Hij knielt neer…. En zo verder. Het gaat in deze geschiedenis alleen en geheel om Christus. Zijn Borgwerk is de kern van het Evangelie. We gaan letten op de zielsworsteling van Christus. We staan stil bij drie punten:
1. de noodzaak van deze worsteling.
2. de aard van deze worsteling. Vooral de eenzaamheid en de angst voor de Heere vallen op.
3. het doel van deze worsteling. Het is een voorbereiding op wat verder deze nacht en de dag erop zal volgen. Het blijkt dat de Heere gereed en gewillig is om het grote werk der verzoening te volbrengen.
Geve de Heere ons dat we een gezegende zondag mogen hebben. Graag bevelen ik me in uw voorbede aan (zie Ef. 6:19).
Liturgie
40:4/22:6,7,8/55:3/57:7
Luk. 22: 39-53 39-46
Dienst op zondagmiddag 22 maart 2020.
In deze dienst gaan we weer verder met de behandeling van de catechismus. Ook hier volgen we weer het gewone patroon. Wat hebben we meer nodig in onze tijd dan houvast, troost. Wel in de catechismus krijgen we onderwijs over de enige troost. En dat 52 zondagen lang. Ooit zei Kohlbrugge op zijn sterfbed: de eenvoudig Heidelberger houdt daaraan vast. Laten we dat advies maar trouw volgen.
We zijn toegekomen aan zondag 13. Die zondag gaat over de heerlijkheid van Christus. We denken na over twee belangrijke namen van de middelaar: Zoon van God en Heere. In beide namen schittert weer iets door van de heerlijkheid van Zijn Persoon. Het ware geloof is gericht op deze Zaligmaker. Het ware geloof vindt in zichzelf helemaal niets, niets. Het ware geloof gaat uit zichzelf en vindt rust in Christus en in Hem alleen. De Heere lere ons dit persoonlijk en bevindelijk verstaan. Het is de enige troost in leven en in streven. Wat is het groot en onbegrijpelijk als arme zondaren leunend op de Zaligmaker eenmaal mogen binnen komen in het huis van de Vader. Het is de enige en troostrijke wetenschap. Ook vandaag.
Liturgie.
144:1/2:7/145:2,3/147:6/146:8
Efeze 3
Zondag 13
NGB art 25.
15 maart 2020 - Diensten op 15 maart 2020
Mocht u vragen of opmerkingen hebben dan kunt u mij appen of mailen:Mail: wvisscher@kliksafe.nl
App: 0637250490
Dienst op zondagmorgen 15 maart 2020.
Deze zondag heeft een opmerkelijk karakter. Door de coronavirus en de maatregelen van de overheid kunnen we alleen samenkomen in een ruime ruimte met maximaal 100 mensen. Het is de bedoeling dat mensen ruim van elkaar zitten zodat we mogelijk de virus niet overbrengen op anderen. De kerkenraad wil voluit gehoor geven aan de maatregelen van de overheid. Op deze website kunt u lezen hoe we zondag a. s. bijeen zullen komen en hoe we mee kunnen leven met de dienst. Via internet kunnen de diensten beluisterd worden.
We willen deze morgen verder gaan met het lijdensevangelie. We gaan stilstaan bij Luk. 22:14-20. We horen in deze woorden het verlangen van Christus naar het Avondmaal. We letten op drie punten:
1. de aard van dit verlangen. Vers 14-15.
2. de reden voor dit verlangen. Vers 16-18
3. de tekenen bij dit verlangen. Vers 19-20
De Heere geve ons een gezegende zondag in Zijn gunst.
Liturgie.
27:3/25:2,3/22:5/16:6
Luk. 22:1-23
Dienst op zondagmiddag 15 maart 2020.
In deze dienst gaan we verder met de behandeling van de catechismus. We zijn toegekomen aan zondag 12. Deze zondag gaat over de ambtsnaam van de Middelaar. Hij is Christus, de Messias, de Gezalfde.
Door Zijn Vader is de Middelaar tot ambtsdrager aangesteld. De middelaar heeft de drie ambten van profeet, priester en koning vervuld. In deze ambten komen we het volle werk van Christus als Middelaar tegen.
Het gaat dus over de ambtsnaam van Christus.
We letten op twee punten:
a. de naam Christus.
b. de naam christen.
Liturgie.
73:13/2:7/72:1,6,7/72:8/75:6
Filip. 2:1-18
Zondag 12
Art 24 NGB.
Aan dit item wordt nog gewerkt!
14 maart 2020 - opname
Aan dit item wordt nog gewerkt!
11 maart 2020 - Biddag 2020
Dienst op de middag 11 maart 2020, biddagDe jaarlijkse biddag mogen we houden om de Heere aan te roepen voor de zorgen en noden in het komende jaarseizoen. We leven in een welvarende wereld en het lijkt niet zo vanzelfsprekend dat we God in alles nodig hebben. Het is echter het duidelijke onderwijs van de Bijbel. Trouwens, ook de heersende coronavirus bepaalt ons bij de kwetsbaarheid van mensen. Een enkele virus houdt de hele wereld in zijn greep. Wat zou het groot zijn als mensen erdoor tot bekering kwamen.
We willen in de middagdienst stilstaan bij Lukas 11:1-13. De kinderen op de basisschool hebben daar al over gehoord. Vorig jaar hebben we Luk. 11:9 en 10 overdacht. Dit jaar willen we onze aandacht richten op het eerste deel van dit hoofdstuk: vers 1-8.
Het gaat in dit gedeelte over gebedsonderwijs. De Heere Jezus onderwijst de discipelen in de plicht van het aanhoudende bidden. We willen stilstaan bij drie gedachten:
1. de noodzaak van het gebedsonderwijs.
2. de inhoud van het gebedsonderwijs.
3. de zegen op het gebedsonderwijs.
Geve de Heere dat we een goede dienst mogen hebben.
Liturgie
141:2,9/48:6/GH:1,5,10/143:8/66:10
Luk. 11:1-13
Belijdenis van Nicéa
Dienst in de avond 11 maart 2020, biddag.
In de avonddienst staan we stil bij Psalm 102. Psalm 102 is een gebeds- en boetpsalm. Anderen noemen het een klaagpsalm. Hoe dan ook het is een gebed van de dichter die zich in nood bevindt. De Psalm is ontstaan in de tijd van de Babylonische ballingschap. Deze Psalm werd volgens een Joods geschrift, de Misjna, gebruikt voor een ‘dag van vasten en gebed en om regen in een tijd van droogte’. We letten vooral op vers 13 en 14.
In de Psalm horen we de dichter uit de diepte roepen tot God. Zijn leed en ellende is groot. In de verzen 4-12 kunnen we daarover lezen. De dagen van de dichter zijn vergaan als rook. Of zoals we in een andere vertaling lezen: mijn dagen zijn als rook vervlogen. De dichter ziet zichzelf als een verkoold stuk hout in een uitgebrande haard. Krachtige beelden worden gebruikt om de ellende, in Babel, uit te drukken. In vers 13 komt dan de wending in het gebed. Maar Gij Heere… zo horen we uit de mond van de dichter. Gij zult opstaan… Gij zult u ontfermen… De dichter brengt de beloofde verlossing uit Babel in herinnering. We willen daarom stilstaan bij het gebed om verlossing. We letten op drie punten.
1. de noodzaak van dit gebed.
2. de grond voor dit gebed.
3. het doel van dit gebed.
Liturgie
99:5,6/102:7,8,9/106:3/107:11
Psalm 102 vers 13-14
Artikel 23 van de NGB.
(319 items) | « 1 2 3 4 5 ... 32 » |